Wednesday, September 13, 2017

Filem "Perjanjian Syaitan" (1981) Dan Refleksi Masyarakat Mutakhir

(Sumber : Google)

Setelah digembar-gemburkan oleh rakan-rakan pencandu filem semenjak minggu lepas di dalam beberapa group facebook berkaitan dunia lakonan tentang filem ini (Perjanjian Syaitan) yang telah dimuatnaik ke dalam laman web youtube, aku pun teringin juga hendak menonton filem tersebut. Semasa kecil dahulu rasanya aku pernah menonton filem ini tetapi ingat-ingat lupa pula. Yelah, kalau tengok filem seram macam ni semestinya sebagai kanak-kanak pada zaman tersebut, tidak lari daripada terkena igauan yang mengerikan sampai payah nak tidur setelah menontonnya.

Setelah ditonton semula filem ini, rasanya meter seram filem tersebut tidaklah sampai ke satu skala yang menyamai filem-filem dari seberang seperti Sundel Bolong mahupun Pengabdi Setan. Namun filem arahan S. Sudarmaji ini ada kekuatannya tersendiri.

S. Sudarmaji banyak menyentuh tentang hal-hal yang melibatkan elemen ketuhanan dan penyelewengan kuasa dalam pentadbiran di dalam masyarakat dalam filem ini, yang mana pengakhirannya dapat disimpulkan bahawa kuasa berorientasikan kejahatan sentiasa gagal dalam menerajui apa-apa corak pemerintahan sekalipun. Ianya dapat kita lihat di zaman kita sekarang. Perkara paling asas dalam kepimpinan di dalam sesuatu komuniti ialah bersikap adil dan tidak tamak kuasa. Watak "Tambun" dalam filem ini benar-benar menjadi satu refleksi situasi tirani yang dihadapi oleh kita di zaman sekarang. Watak pemimpin yang disayangi masyarakat seperti Ketua Desa Khadim seringkali ditindas bahkan ada juga berjaya digulingkan oleh sistem tirani tadi. 

Gaya arahan filem ini masih lagi mengekalkan cara orang dari era 60'an berkomunikasi sesama sendiri. Mungkin itu yang diinginkan oleh si sutradara supaya ianya nampak realistik dengan suasana di dalam filem tersebut. 

Antara kekuatan dan daya penarik filem ini ialah lakonan watak antagonis iaitu "Ribut" bawaan Allahyarhamah Azean Irdawaty. Watak "Ribut" dalam filem ini sungguh jahat dalam konteks klasikal dan ianya dilakonkan dengan baik sekali. Siapa boleh lupa pada babak "Ribut" mengamuk dan menyerang orang kampung yang tidak berdosa dengan menggunakan tongkat sakti, ataupun dengan definisi sebenarnya, tongkat milik syaitan. Walaupun kesan khas yang digunakan agak cikai sahaja namun oleh disebabkan mutu lakonan yang dibawakan oleh Allahyarhamah Azean Irdawaty, ternyata ianya membuktikan bahawa tak perlu CGI yang gempak sangat untuk menghidupkan babak-babak penting seperti ini.

Watak "Ujang" yang dilakonkan oleh S. Rosley sebenarnya sangat tipikal dalam kebanyakan filem Melayu pada waktu tersebut; berwajah kacak, peribadi cemerlang dan handal bersilat. S. Rosley digandingkan dengan Teh Faridah yang memegang watak "Suri", anak saudara Ketua Desa Khadim. Boleh dikatakan memang pasangan ini sesuai dengan watak masing-masing dan menjiwainya sebaik mungkin walaupun banyak babak lakonan terpaksa melalui proses dubbing (voice over dilakukan di studio rakaman oleh pelakon-pelakon). Mungkin kaedah "booming" masa ini tidak berapa sesuai jika dibawakan di layar perak.

P/S: Setiap kali aku tengok Abdullah Chik dalam filem ni, teringat pula dengan koleksi lagu asli dinyanyikan arwah yang sering diputarkan di dalam radio era 80an dulu. Selalunya Allahyarham Abdullah Chik seringkali berduet dengan Noraniza Idris.


Filem "Perjanjian Syaitan" (1981). Sayangnya versi full movie sudah didelete pulak.

12 comments:

  1. ingat -ingat lupa dah macamaner jalan ceritanya...tapi dulu2 ini antara cerita yang disebut2...

    ReplyDelete
  2. Cult classic ni wey..masa kecik dulu tgk lakonan arwah azean ni mmg scary betul..heheh..alamak full movie da kena delete ke baru nak tgk

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...