Monday, June 4, 2018

Ulasan CD : Suaka "Tiga" (2017)

CD Suaka "Tiga"

Kalau diikutkan, muzik thrash metal sebenarnya bukanlah "makanan" aku. Aku agak memilih kalau mendengar apa-apa lagu dari sub genre ini. Telinga aku hanya akan memilih band-band thrash yang kena dengan citarasa, dan Suaka adalah di antara band-band tersebut.

Nak kata sound mereka serupa macam Toxic Holocaust, Municipal Waste ataupun Warbringer, tidaklah terlalu ketara sebab dari pemilihan riff gitar mereka langsung tidak mempunyai persamaan. Apatah kalau disamakan dengan band-band The Big Four, jauh panggang dari api. Keunikan mereka terletak pada penulisan lagu yang sangat bagus dan tidak terlalu tipikal seperti band-band thrash yang lain.

Band berasal dari New York ini semestinya menyuntik satu elemen yang segar di dalam muzik mereka walaupun amat kuat pengaruh classic hard rocknya. Band yang ada diantara ahlinya berketurunan Indonesia ini sememangnya punyai potensi lebih jauh untuk beraksi di atas pentas yang lebih besar di kemudian hari. 

Sayang seribu kali sayang, aku tak berkesempatan menonton persembahan mereka di Sibu pada 23 haribulan April yang lepas. Apa-apapun hampir kesemua lagu mereka ni memang power tak ingat dunia. 

Forget Bay Area for awhile, this is New York thrash metal to the max!

Suaka : Live at Hexagon 2017

HMHC - Suaka (live at Brooklyn 2015)

2 comments:

  1. Sorry bro!!! I will NEVER forget Bay Area thrash!!! Testament>>>>>>Anthrax

    ReplyDelete
  2. I enjoyed this post thanks for sharing

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...