Monday, February 3, 2014

CD Review : Manzer - Light Of The Wreckers (2013)

Manzer - Light Of The Wreckers (2013) (sumber gambar dari SINI)

Dari Kiri: Fearann (Bass), Hylde (Gitaris baru mulai 2014) dan Shaxul (Vocals & Drums)

Official Manzer Logo

Pertama sekali aku nak katakan ialah ini bukan cd aku sebenarnya, aku cuma pinjam sahaja dari sahabat baik aku iaitu Korawk Al Naseer (pemilik blog Geng Kereta Sapu). CD ini beliau dapati semasa ke Kuching pada tahun lepas untuk menyaksikan band Manzer dari France ini membuat persembahan di sebuah gig di sana. Ketika di dalam gig itu juga, 2 buah band dari Bintulu iaitu Curse Of God dan Erectus berentap sama sebagai opening bands sebelum Manzer membuat persembahan. Banyak member bagitau bahawa persembahan Manzer pada ketika itu memang mantap dan ada kelainan sedikit kerana drummer band tersbeut juga bertindak sebagai vokalis.

Cover depan cd, siap ada imej Lepperchaun tengah pegang lampu minyak tanah tu (maaf tak berapa jelas)

Walaupun ini cuma cd pinjam, tapi aku terpanggil untuk membuat review pasal cd ini. Bukan kerana apa2pun, ianya cuma disebabkan bawaan muzik yang dipersembahkan oleh Manzer dalam album sulung mereka ini. Sebelum ini Manzer hanya menghasilkan beberapa demo, live album dan split EP dengan beberapa band seperti Abigail dan Godslaying Hellblast. Band ini cuma 3 piece sahaja, namun muzik Black / Thrash Metal bisa menyentap jiwa raga yang memberontak lantas akan membuatkan kepada anda headbanging sehingga ke track terakhir yang bertajuk Manzer (seperti nama band nya).

CD yang telah ditandatangani oleh ketiga2 band member

Aku tertarik dengan beberapa lagu dalam album ini contohnya Terroir Squad yang pada pendengaran aku memang kuat pengaruh Motorhead dalam penghasilan lagu ini. Riff-riff yang dihasilkan oleh gitarisnya Romain memang kreatif dan tidak terhad kepada beberapa skill sahaja. Track seperti Hell's Most Wanted dan Underage Witch memang terbaik juga, ketukan drums dan riff2 yang kejam memang berjaya menambat hati metalheads samada anda betul2 peminat muzik thrash ataupun tidak dan rasanya mereka ini ada harapan cerah untuk menempa nama di beberapa festival metal bertaraf antarabangsa. Track yang paling aku suka ialah Pictavia merupakan lagu instrumental dan dalam masa yang sama menyerlahkan bakat mereka dalam membuat solo untuk drums, bass dan gitar (bahagi part masing2). Seolah2 aku mendengar band canadian rock Rush versi metal! Erkk...mungkin agak keterlaluan untuk dibandingkan dengan Rush kot hahaha...

Tracklist yang mempunyai 9 buah lagu kesemuanya

Check this videos out jika anda ingin mendengar lagu2 mereka!

Manzer - Terroir Squad

Manzer - Hell's Most Wanted

Manzer - Live In Malaysia 2013

6 comments:

  1. bayangkan kalau rashid vokal sambil main drum (vokal tambahan mcm portnoy pun jadilah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rashid punya vokal yg mantap sebenarnya...dpt buat high pitch...cuma dia malu2 sikit hehehe

      Delete
  2. Lama tak cekidot band2 baru....thanks for sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo minat muzik punk rock dan thrash metal, memang kena layan band ni bro hahaha...

      Delete
  3. Cover depan dia lawa..thanks for the info bro

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...