Monday, September 13, 2021

MENGIMBAU KEMBALI ALBUM "WHITE PONY" DARI DEFTONES (21st ANNIVERSARY)

 

Mungkin ramai yang pasti bersetuju (terutama sekali bagi mereka yang meminati irama nu-metal) bahawa album ini merupakan "magnum opus" sepanjang karier Deftones dalam industri muzik khususnya. Album yang berjaya mendapat platinum record (certified by RIAA) dan memenangi anugerah di Grammy Award tahun 2001 melalui kategori "Best Metal Performance", "White Pony" sememangnya salah satu karya yang sangat diminati ketika itu, tidak kira anda adalah die hard fan atau sekadar pendengar kasual.
Apabila album mula dipasarkan pada tahun 2000, aku sudah dapat rasakan ianya akan menjadi hit. Ketika itu aku baru sahaja memasuki zaman kolej dan melanjutkan pelajaran di salam sebuah IPTA anjuran MARA di Beranang, Selangor. Aku masih ingat lagi semasa pertama kali membeli kaset album ini di Victoria Music (sebuah kedai muzik yang popular di Kuala Lumpur) yang terletak di gedung Kotaraya, tidak jauh dari Petaling Street. Masa itu cover albumnya berwarna merah. Track pertama yang berjudul "Feiticeira" (Chino pernah cakap dalam satu interview, Feiticeira ialah perkataan dalam bahasa Brazil bermaksud ahli sihir) sudah cukup mengkagumkan. Rentaknya yang upbeat dan riff gitar dari Stephen Carpenter sangat mengujakan dan kreatif.
Akan tetapi agak malang sekali, kaset tersebut habis lunyai pitanya disebabkan selalu sangat dimainkan menggunakan walkman. Akhirnya ianya hilang dari pandangan aku semasa habis menuntut pelajaran di kolej tersebut. Careless betul aku masa tu. Adoi. Bagi menebus kembali masa silam yang gemilang dahulu (Haha! Gemilanglah sangat), dengan bajet yang ada, aku belilah 12" double LP vinyl untuk album ini melalui Bandat Record Store yang beroperasi dari Kuching. Ianya bukanlah versi 20th Anniversary. Versi tersebut aku tak mampu nak beli, mahal sangat.
Boleh dikatakan album antara yang bertanggungjawab menghiasi zaman remaja aku yang kadang-kala gelap gelita. Pada zaman yang membuatkan aku mengenal erti kehidupan berdikari di perantauan, perasaan ingin tahu dalam mencuba beberapa "benda baru" seperi ganja (yang kemudiannya aku rasa menyesal mencubanya. Mungkin disebabkan nama "White Pony" itu sendiri berasal dari street slang bermaksud kokain), kaki enjoy tak ingat dunia, menjadi seorang perokok tegar; semuanya itu membuatkan aku rasa ianya melengkapi hidup baik dari sisi baik ataupun jahat.
Apa-apapun, album ini sentiasa berada di satu tempat yang istimewa di dalam hati serta die hard fans yang lain. Walaupun Deftones sering menganggap album ini adalah permulaan kepada konflik dalam dalam band, namun ianya tetap menjadi batu loncatan buat mereka dalam melebarkan sayap "deftonism" ke serata dunia. "White Pony" akan sentiasa dikenang sebagai salah sebuah album alternative metal yang iconic pada dekad 2000 - 2010.


Change (In The House Of Flies) - Official Music Video



4 comments:

  1. sama la...aku kalau album yang ada kenangan memang aku akan cuba beli balik kalau ianya dah hilang... tapi sumpah Deftones ni aku tak penah dengar...heheh...mungkin satu hari nanti aku patut cuba...

    ReplyDelete
  2. sama macam Bert, aku tak tau lagu-lagu Deftones, mungkin pernah dengar tapi tak tahu itu lagu mereka...

    tapi sebagai seorang kaki ESP, sudah pasti aku kenal siapa Stephen Carpenter

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...