Thursday, June 2, 2022

KASET DAN CD INFECTIOUS MAGGOTS "DEEP WITHIN OUR GRIEF FACTORY MILK RUNS RED" (2021 REISSUE)

 KASET DAN CD INFECTIOUS MAGGOTS "DEEP WITHIN OUR GRIEF FACTORY MILK RUNS RED" (2021 REISSUE)

Segalanya bermula di satu sesi bual bicara bertajuk "Band Aid" yang dianjurkan oleh Iman Tang (pengasas label Clockwork Records) dan juga Edy J Herwan (pengasas band ska Gerhana Skacinta) melalui aplikasi Instagram. Tetamu mereka pada ketika itu ialah, tak lain dan tak bukan, Fathullah (vokalis asal Infectious Maggots). Melalui sesi bualbicara tersebut, Iman Tang dan Edy sering menanyakan tentang hal-hal yang berkait rapat dengan dunia seni Fathul yang melibatkan seni lukisan. Kadang-kala diajukan juga tentang sejarah penglibatan beliau dengan Infectious Maggots.
Ada satu ketika semasa bualbicara tersebut belangsung, mereka bertiga rendezvous tentang zaman kegemilangan muzik underground di Central Market semasa awal dekad 90'an dahulu. Sampai ada satu saat Iman Tang hampir mengalirkan air mata mengenang zaman tersebut. Aku pun turut tersentuh dengan perbualan mereka.
Pada pengakhiran sesi bualbicara tersebut, Iman Tang serta Edy J menyatakan hasrat kepada Fathul serta rakan-rakan Infectious Maggots yang lain untuk membuat reissue bagi album pertama mereka. Mereka bukan cakap kosong, Edy J benar-benar berusaha merialisasikan impian tersebut sehinggakan master tape asal semasa sesi rakaman pun dia mampu dapatkan.
Album "Deep Within Our Grief Factory Milk Runs Red" pada asalnya diriliskan melalui label Sonic Asylum Records pada tahun 1993. Album ini sangat diingati peminat irama keras dan ekstrim kerana ianya merupakan antara karya terawal muzik industrial di Malaysia. Mungkin agak keterlaluan untuk dilabel sedemikian rupa, namun ramai yang mengatakan bahawa Infectious Maggots adalah Godflesh versi Malaysia. Iman Tang sendiri pernah menyuruh Ahmad Dhani (kepala utama band popular dari Indonesia iaitu Dewa 19) mendengar kaset band ini dahulu. Ahmad Dhani seakan tidak percaya yang Malaysia pernah menghasilkan karya industrial sehebat ini.
Dengan adanya edisi reissue ini, ianya dapat mengubat kerinduan peminat-peminat mereka sekaligus memberi ruang kepada pendengar baru dari generasi milenial untuk menggali serta merasakan sendiri muzik Infectious Maggots. Aku berpeluang beraksi di gig yang sama dan berkongsi pentas dengan band legenda ini sebanyak 2 kali. Kali pertama ialah semasa aku menjadi session bassist untuk Larrong di gig Final Warfare 2017 yang bertempat di Seremban. Pertama kali aku tengok mereka beraksi, berbunga-bunga rasa hati dibuatnya. Yelah, bayangkan aku sejak dari zaman remaja lagi dan dengar dan mengenali band ni. Mendapat peluang melihat mereka beraksi depan mata itu sudah dikira bagaikan mimpi jadi kenyataan.
Kali kedua pula apabila Infectious Maggots dijemput ke Miri bagi menjayakan gig Miri Extreme 3.0 dan ianya merupakan satu peristiwa bersejarah kerana buat pertama kalinya Infectious Maggots beraksi di tanah Sarawak. Dari situ jugalah aku kenal dengan lebih rapat setiap line-up mereka, dari Lan Bye, Lan Bear, abang P.E., brader Kombat selaku bassist dan Madec di posisi vokal. Aku merasa bersyukur sangat sebab band aku Tahi Suci dapat berkongsi pentas dengan kugiran lagenda ini.
Sekian sahaja celoteh aku mengenai band kegemaran aku sejak dari bangku sekolah lagi, the mighty Infectious Maggots. Harap lepas ni, Edy J Records akan keluarkan versi piring hitam untuk album ini. Maaf jika ada sebarang kata-kata aku yang kurang elok atau tersalah fakta. Harap kalian dapat perbetulkan aku.
"BE PURE, TO THE THING, YOU ADORE"




No comments:

Post a Comment

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...