Sunday, January 1, 2012

Another Year Gone By (2011), Here Comes 2012! Kesimpulan Aktiviti2 Muzik Aku Pada Tahun 2011!

Perghh! Tidak disangka-sangka kita sudah berada di penghujung tahun 2011. Hanya tinggal beberapa detik sahaja lagi untuk kita mengharungi tahun Masihi yang baru. Secara peribadi, terlalu banyak event dan benda yang berlaku pada tahun 2011, baik dari segi penglibatan dalam Bintulu's Independent Music Scene mahupun dalam hal2 yang berkaitan dengan diri aku. Kalau dipandang dari segi aspek penglibatan dalam muzik pula, fuhhh tak payah cakap la. kalau aku letakkan dalam bentuk list pun aku rasa macam tak cukup ruang pula nanti aku menulisnya. Tapi jangan risau, aku akan downsize kan menjadi TOP 5 Best Music Experiences in 2011:

Tangga Ke-Lima : Regiment Of Kid-do-wrong Big Moves
Band aku Regiment Of Kid-do-wrong telah mengikuti beberapa siri event dan situasi terpenting dalam karier kami sebagai pemuzik amatur (tahap bohemian). Band kami yang berkonsepkan Modern Pop Rock ini, sering diundang untuk menjayakan gig, BOTB, majlis Rakan Muda dan banyak lagi pada tahun 2011 sahaja. Di antara event2 yang tidak dapat dilupakan ialah:
  1. Perasmian Bintulu Visual Art Community @ Parkcity Mall, Bintulu pada awal tahun 2011
  2. Gig-gig yang dianjurkan oleh komuniti muzik Titan Empire Bintulu
  3. Karnival Mesra Belia bertempat di Taman Millenium Kidurong & Kpg. Jepak Bintulu
  4. Menjadi band jemputan di Waves Fun Pub @ Parkcity Everly Hotel Bintulu
  5. Festival Muzik Akustik anjuran UPM Kampus Bintulu @ Dewan Sri Kenyalang UPM
  6. Pertama kali bersama2 menganjurkan gig yang diberi title Closing Season Gig @ Kemena Plaza Hotel pada 30 Julai 2011
  7. Menyertai Everly Jam Fest (Battle Of The Bands) 2011 @ Parkcity Everly Hotel Bintulu (berkongsi pentas dengan band Masterpiece!)
  8. Karnival Rekreasi Rakan Muda @ Dewan Sri Kenyalang UPM Kampus Bintulu
aku (paling kiri) bersama bandmates yang lain dari REGIMENT OF KID-DO-WRONG (ROKDW)


Regiment of Kid-do-wrong Live @ Festival Muzik Akustik anjuran UPM Kampus Bintulu


Regiment of Kid-do-wrong performing "That's What You Get" @ Closing Season Gig

Tangga Ke-Empat : Side Projects yang Terbaik Dari Ladang!
Selain bersama Regiment Of Kid-do-wrong, aktviti muzik aku tidak hanya terhenti di sana sahaja. Aku yang jenis tak suka duduk diam di rumah senantiasa mencari aktivit muzikal untuk mengisi masa yang terluang (hampeh! last2 aku tak ada masa untuk aku sendiri kadang2). Antara band2 projek/komuniti muzik yang aku sertai tahun ini ialah:
  1. Metuk Ulau Projekt - Band yang pada awalnya hanya dianggotai oleh aku, Rashid Curse Of God dan Rizal Erectus (asalnya hanya memainkan lagu2 cover dari Sepultura dan Napalm Death, kemudiannya diadaptasikan mengikut kesesuaian usia apabila dimeriahkan lagi oleh Geng-geng Hepi;) (yang terdiri daripada Bro Iskandar dan Ijau) serta Korawk (empunya blog Noise Of Borneo & Geng Kereta Sapu)
  2. The Kaf-fa Band - Ianya bukan sekadar sebuah band, malahan ianya menjadi satu bentuk komuniti pemuzik yang memperjuangkan lagu dakwah, tidak hanya bersandarkan genre nasyid kontemporari sahaja malah diadun bersama dengan irama modern rock yang easy listening. Diasaskan oleh Ustaz Norudin atau lebih dikenali sebagai Ustaz Cahaya (yang juga rakan blogger), antara event yang disertai ialah Majlis Hari Keluarga anjuran Masjid Hidayah MLNG Housing bersama dengan kumpulan nasyid Syuarakienz.
  3. Bintulu Buskers - Sebuah komuniti yang tidak perlu diperkenalkan lagi di Bintulu. Berteraskan muzik akustik dan lagu2 rakyat, komuniti ini telah mengumpul ramai pengikut yang terdiri daripada remaja-remaja yang berminat ke arah muzik berbentuk busking. Selain menjayakan acara2 seperti jamuan makan malam, resepsi perkahwinan, persembahan di event2 kerajaan/swasta, mereka juga sering mengadakan sesi busking di Waterfront Bintulu.
  4. Band Hasil - Band yang hanya dianggotai oleh aku dan beberapa rakan sepejabat ini, lebih cenderung mendendangkan lagu2 yang berbentuk komersil dan hanya membuat persembahan di event yang dianjurkan oleh pejabat kami sahaja.

Hepi;) Metuk Ulau Projekt performing "The Trooper" @ Amazika Jamming Studio

Tangga Ke-Tiga : Menghantar Perwakilan di gig Impiety Sibu Abomination!
Walaupun aku tidak dapat menghadiri gig tersebut, akan tetapi atas kerjasama di antara aku dan bro Korawk yang selaku menjadi perwakilan zine/distro aku (Metuk Ulau Underground Voices) ke gig tersebut untuk tugasan membuat review berkenaan serta membuat sesi interview bersama Syaithan of Impiety! Untuk membaca artikel tentang gig serta interview berkenaan sila klik link di bawah:
  1. Sibu Abomination 911 | Detik Kemusnahan Sibu!
  2. Impiety | Siri Bercakap Dengan Syaithan!

IMPIETY - ASIAN ABOMINATION TOUR : LIVE AT SIBU on 11th SEPTEMBER 2011!

Tangga Ke-Dua : Kehadiran Alat-alat Muzik Baru!
Memandangkan aku ada menyimpan sedikit wang dalam tabungan pada tahun 2011, aku telah membeli beberapa alat kelengkapan muzik serta beberapa instrumen iaitu:
  1. Bass guitar jenama Craftman
  2. Amplifier Orange Crush Pix CR25BX (Thanx bro Ijau)
  3. Acoustic Guitar Takamine D Series
  4. Ukulele Soprano jenama Samick (ulasan tentang instrumen ini boleh dibaca di sini)
  5. Efek untuk Bass Behringer Limiter Enhancer
Tangga Pertama: Membuat Persembahan Bersama Dollah Manis Buskers!
Dollah Manis Buskers bukanlah sebuah organisasi mahupun komuniti muzik yang ternama, cuma ianya gelaran kepada kumpulan muzik yang terdiri daripada aku, my dad, my younger brother, beberapa makcik dan pakcik aku serta cousin2 yang juga mempunyai passion dalam muzik. Antara event yang tidak dapat dilupakan ialah apabila kami membuat persembahan semasa Majlis Resepsi Perkahwinan Alifh - Norizan (my brother & his wife) pada bulan Jun lalu. Di bawah merupakan video persembahan tahap legend tersebut:


DM Buskers performing "Bengawan Solo" di Majlis Resepsi Perkahwinan Alifh - Norizan


DM Buskers Performing "Just The Way You Are", "Did You Know" (Lagu Ciptaan Sepupu Aku Iaitu Tib Ibrahim) dan "Now And Forever"

Ok la aku rasa itu sudah cukup untuk aku simpulkan aktiviti2 muzik aku pada tahun ini, ada lagi yang aku tak ingat dan tak sempat tulis. Apa2pun aku harap pada tahun baru nanti menjanjikan pengalaman serta ilmu2 baru dalam dunia muzik serba luas ini. Apa yang pasti, ready or not, pengalaman muzik yang baru pasti akan menyusul tanpa aku sedari! Welcome 2012...so long 2011!




4 comments:

  1. ui ui... sapa tarik vokal berusdikinsen tu ui~

    ReplyDelete
  2. haha import dari bandar bangau tu...

    ReplyDelete
  3. menarik jugak aktiviti kat bintulu, siap ada program busking lagi. keep on rockin!

    ReplyDelete
  4. bro kaboi: haha aktiviti santai bersama rakan2 dan family di hujung minggu bro, at least aktiviti muzik tetap diteruskan haha

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...