Monday, May 9, 2022

SIAPAKAH SEBENARNYA OSAMU DAZAI?

 SIAPAKAH SEBENARNYA OSAMU DAZAI?

Jika anda peminat anime, anda mungkin terbiasa menonton satu siri berjudul "Bungo Stray Dogs" dan ianya juga dapat ditonton melalui Netflix. Di dalam siri tersebut ada seorang watak bernama Osamu Dazai. Nama watak ini diambil dari seorang penulis novel Jepun yang "notorious" dan terkenal pada awal abad ke-20. Di dalam anime tersebut juga, watak Osamu Dazai juga mempunyai perwatakan yang sama seperti penulis asalnya dan antara elemen yang berkait tersebut ialah "suicidal".
Anak aku sebenarnya meminati anime ini, aku pula belum mula lagi menelaahnya. Dia suka sangat watak Osamu Dazai sehinggakan dia sanggup buat research pasal penulis asal tu. Kalau di Jepun, Osamu Dazai ni sama level dengan Oscar Wilde (UK), Ernest Hemmingway (USA) dan Chairil Anwar (Indonesia). Persamaan yang ada pada penulis-penulis karya seni ini ialah cuma ada dua; hidup mereka sangat depresif dan sering dirundung kekecewaan namun berjaya menghasilkan karya yang bermutu tinggi.
Terkejut juga apabila anak aku suruh aku belikan buku ni di Shopee. Seller pula dari Indonesia. Novel yang bertajuk "No Longer Human" atau dalam bahasa Jepunnya "Ningen Shikkaku" pada asalnya diterbitkan di tahun 1948. Ianya mengisahkan tentang kehidupan Osamu Dazai sendiri, lebih kurang macam autobiografi lah. Cuma masalahnya, novel ini khusus untuk pembaca matang kerana ada pelbagai elemen yang mampu mengganggu emosi seperi perasaan bunuh diri, perlakuan zina dan ketagihan dadah jenis morfin.
Namun bahagian paling menyedihkan tentang novel ialah apabila Osamu Dazai disisihkan oleh keluarga dan masyarakat lantas menyebabkan beliau hidup dalam keadaan "Hikikomori" (menyisihkan diri dari komunikasi dengan sebarang manusia). Tidak lama selepas buku ini diterbitkan, Osamu Dazai membunuh diri dan ianya merupakan percubaan kali kelimanya. Sebelum itu beliau telah pun membuat percubaan bunuh diri akan tetapi berjaya diselamatkan oleh beberapa individu.
Yang peliknya pada ketika itu, Novel Osamu Dazai ini laku di pasaran sehinggakan ianya diterjemahkan ke bahasa English 10 tahun kemudiannya. Isu yang aku dapat ini merupakan cetakan yang entah ke berapa kali dah. Ianya berjaya menambat hari para peminat sastera luar negara kerana novel ini mempunyai narratif yang unik dan amat jarang dijumpai di dalam mana-mana karya sastera Jepun.
Entahlah, sama ada aku perlu bagi anak aku baca novel ni ataupun aku harus melarangnya dari membacanya. Hurmm.




2 comments:

  1. Novel ni mmg best. Watak Yozo dlm novel ni saya rasa mati lg awal lg bagus sbb malang sgt. Saya nak rekemen bro baca novel Now You're One Of Us karangan Asa Nonami n nnti blh buat review

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...