Tuesday, December 27, 2011

Keputusan Medical Check-Up : Di Persimpangan Dilema!

Inilah Akibatnya Jika Kesihatan Tidak Diendahkan!

Hari ini 27hb Disember 2011 (Selasa) bersamaan dengan 2 Safar 1433, aku dimaklumkan oleh pihak klinik panel (appointed by our office) iaitu Klinik Masniah melalui panggilan telefon bagi mengetahui keputusan ujian darah dan air kencing yang aku telah buat 2 minggu yang lepas. Berdegup kencang rasanya jantung aku apabila menerima panggilan sedemikian rupa, siap nurse tu cakap melalui phone yang aku kena buat suntikan vaksin untuk Hepatitis B (!).

Kira2 dalam pukul 10 lebih pagi begitu, aku tiba di klinik berkenaan. Lebih kurang 25 minit kemudian, aku dipanggil oleh doktor (Dr. Masniah Sheikh Aminullah) untuk rawatan serta konsultasi. Arghh makin parah debaran jantung yang aku rasakan.

Pic diambil di hadapan Klinik Masniah, sebelum mendapat result untuk medical check-up

2 minggu sebelum nya, selepas balik dari trip ke Kota Kinabalu, aku mula diserang kebas di bahagian paha dan tapak kaki. Bapak aku cakap, ni macam tanda2 nak kena Gout ni. Aku dah mula gelabah tak tentu hala. Yelah, mana tak nyer, bapak aku pun penghidap penyakit Gout juga, tidak mustahil ianya boleh di passing kepada anak (menurut sumber dari pihak klinik, penyakit Gout ni penyakit genetik yang boleh diwarisi). Tanpa menunggu masa lama, 2 3 hari lepas tu aku pun buat medical check-up untuk mengetahui apa penyakit aku sebenarnya.

Ya Allah! Nervous tak ingat dah masa tu. Setelah dikenalpasti, melalui penerangan dari pihak doktor, berikut merupakan antara2 keputusan yang aku dapat:

  1. Glucose: Result - 5.5 (normal range antara 3.9 hingga 5.6)
  2. Uric Acid : Result - 0.46 (normal range antara 0.20 hingga 0.42)
  3. Cholesterol : Result - 5.4 (nomal kurang dari 5.2)
  4. Hepatitis B: Result 12 (Non-reactive!) Perlu Vaksinasi!
Kadar glukos dalam badan dah hampir2 melebihi tahap sederhana, Uric Acid kalau tak dijaga boleh mengundang penyakit Gout atau apa2 penyakit Arthritis (lebih 0.2 tu wow!), kolesterol aku pulak lebih sedikit dari biasa (naik 0.2 plak) dan yang paling aku tak tahan menahan sebak ialah aku kekurangan antibodi dalam badan untuk melawan penyakit Hepatitis B.

Slip permission untuk menghadirkan diri ke klinik (bawah) dan surat yang berisi keputusan medical check-up (atas) dari Pathlab

Wadapak! Rumusan yang diberi doktor ialah; rajin2 lah bersenam at least 3 kali seminggu untuk berjogging, kurangkan makanan berprotien tinggi, kurangkan makan udang dan belacan (1) dan akhir sekali...kena banyakkan AKTIVITI FIZIKAL! JANGAN DOK RILEK SAHAJA!

Semenjak dua menjak ni, memang aku terasa kurang sihat yang teramat sangat. Kaki sentiasa kebas dan panas di tapak kaki. Mungkin disebabkan kandungan asid urik yang terlalu banyak dalam badan. Arghhh....stress ni! Tu lah, orang cakap jaga kesihatan masa muda, sekarang apa dah jadi? Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tak payah cakap lagi daa....

Dr. Dre dengan video terbarunya yang bertajuk "I Need A Doctor" featuring Eminem dan Skylar Grey. Apa kena mengena video ni dengan aku? ermm....maybe I also need a doctor...


5 comments:

  1. jgn lupa kurangkan merokok (atau berhenti terus klu dpt)

    ReplyDelete
  2. saya lagilah parah, buah pinggang problem, darah tinggi dan kolesterol tinggi, bila bila masa boleh kong! apa apapun hati mesti mau bawa senang, jangan pikir macam2, think positif and everything will gonna be allright my friend. Tapi bro, time2 dah kenak sakit macam tokla baru teringat nak jaga kesihatan, i've learn my lesson, alcohol kill's..

    ReplyDelete
  3. i've learn my lesson also, masturbate kills! ada juak fakta yang aku dapat dari google yg menyatakan bahawa onani boleh membawa kepada Gout disebabkan rembesan hormon testosterone yang dikeluarkan terlalu byk, menyebabkan asid uric terlebih. WADAPAK! hahaha

    ReplyDelete
  4. no more Maria Ozawa, Sora Aoi, Sasha Grey, Kim Kardashian hahaha

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...